Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Eila Mäntyjärvi
8.8.2022
Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!
Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.
Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutusta/valmennusta!

Pauli Vuorio
20.4.2022
Lue koko blogi
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esimiesviestintään

Eila Mäntyjärvi
31.1.2022
Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esimiesviestintääsi.
Lue koko blogi
Lahja sinulle, arvoisa lukija

Pauli Vuorio
7.10.2021
Hei. Tässä on sinulle lahjaksi 6 asennetaulua ladattavaksi ja vaikka työhuoneen seinälle tulostettavaksi. Kolme niistä on aivanerityisesti myyntiin ja kolme sopii mielestäni mihin tahansa työtehtävään.
Älä jää tuleen makaamaan.
Kuka
nousee montusta ylös?

Pauli Vuorio
20.9.2021
Vaikka tuntuisi siltä, että tilanteesta ei ole mitään pakokeinoa kyseisellä hetkellä, tämä ei ole yleensä totta. Saatat kuitenkin ajatella, että olet syvällä kuopassasi, josta et voi päästä pois, sillä toivoa ei ole.
Helppo käytännön vinkki hakukonenäkyvyyden parantamiseksi: sivuston sisäiset linkit

Vesku Nippala
14.8.2021
Onko myyjän sielunelämä arvoitus? -sen ei tarvitse olla

Petri Heinola
3.6.2021
Pitkään ihmiset elivät uskossa, että myyjäksi synnytään. Mistä tämä ajatusmalli oli lähtöisin? Uskoakseni siihen vaikuttivat ne ominaisuudet, joita yleensä hyvin pärjäävillä myyjillä on. Hyvät sosiaaliset taidot ja sitä kautta kyky luontevaan vuorovaikutukseen, hyvä itsetunto tai itsetuntemus. Hän on aidosti kiinnostunut asiakkaastaan ja asiakkaan asioista ja käy niistä keskustelua. Tämä osoittaa hänen arvostavan asiakastaan. Hyvä myyjä tietää myös heikkoutensa eikä pyri niitä salaamaan ja tällä tavalla rapauta luottamustaan. Myyjäksi ei siis synnytä, mutta tietynlaiset luontaiset ominaisuudet kyllä auttavat myyjänä menestymisessä.
Mainoslahjojen merkitys myynnin tukena

Vesku Nippala
13.4.2021
Koronaepidemia on muuttanut markkinoinnin kenttää monella toimialalla merkittävästi. Ihmiset eivät liiku enää niin paljon - messuja ja muita tapahtumia ei järjestetä ja paljon asiakaskohtaamisia jää toteutumatta. Monella toimialalla tehdään kuitenkin entinen määrä myyntiä, mutta nyt myyminen tapahtuu osittain eri tavoilla kuin aikaisemmin. Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut.
Henkilöarvioinnit johdon apuna kehitys- tai muutoshankkeissa

Petri Heinola
22.3.2021
Kun organisaatiossa päätetään satsata kehitykseen, saatetaan virhearviointi tehdä jo siinä, että johto tekee ennen osaamiskartoitusta kaikki päätökset mitä ja miten kehitetään ja siitä johdetaan kehitysprojektille muuttumattomat tavoitteet.
Henkilöarvioinneilla voidaan luotettavasti saada tietoa nykyisen henkilöstön kyvyistä, kompetenssista sekä motivaatiotekijöistä. Yksi nykyisin koko ajan enemmän merkitystä saava piirre työntekijöissä on heidän arvonsa ja niiden kohtaaminen yrityksen arvojen kanssa.
Lisää kuumia liidejä hakukoneista

Vesku Nippala
5.3.2021
Ostopolku alkaa nykyään aika usein Googlesta. Oli toimiala mikä tahansa, niin asiakkaat ovat niitä samoja ihmisiä, jotka ovat tottuneet löytämään vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen Googlesta. Siksi nettisivuista kannattaa tehdä automaatti, joka generoi myyjille kuumia liidejä.
Lue koko blogi
Vaikuttava puhetaito ja esiintyminen on monen asian peruspilari

Pauli Vuorio
17.2.2021
Hyvä itsensä johtaminen edellyttää 2 asiaa

Heikki Luoma
9.9.2020
Sanotaan, että itsensä johtamisessa onnistuva henkilö voi onnistua johtamaan muita ja, että ihminen, joka ei osaa johtaa itseään, ei osaa johtaa muitakaan. Itsensä johtaminen on välttämätön edellytys, että voi johtaa muita, mutta itsensä johtaminen ei vielä takaa, että on hyvä muiden johtaja.
Lue koko blogi
Myynti on nyt vakava asia

Pauli Vuorio
23.3.2020
Suomessa on 286 042 yritystä (Tilastokeskus 2018). Ne työllistävät 1,4 miljoonaa ihmistä ja tuottavat veroja, joilla maksetaan palveluita kaikille. Yrityksistä 93 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä.
2000-luvulla uudet työpaikat Suomessa ovat syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Vuosina 2001-2018 pk-yritykset loivat työpaikkoja yli 150 399 hengelle.
Lue koko blogi
Mielikuvat ovat ratkaisevia

Pauli Vuorio
12.3.2020
Normaalissa elämässä jo pelkästään äänesi voi synnyttää neutraalin, negatiivisen tai vahvasti vetoavan yhteyden. Jo pelkästään sillä perusteella voi syntyä niinkin vahva mielikuva, että kuulijalle muodostuu mielikuva siitä, millainen sinä olet ja jopa mikä on asiasisältösi. On siis mahdollista, että vastaanottavuus katoaa tai tulee jo heti alussa ja erään urheiluselostajan sanoin " se on siinä! "
Lue koko blogi
Mielikuvat ovat ratkaisevia

Petri Niskanen
24.10.2019
Lähes vuosisata sitten vaikuttaneen teollisuuspohatta Andrew Carnegien menestys oli tähän päivään suhteutettuna merkittävämpi ja omaisuus mittavampi kuin Bill Gatesin. Carnegie aloitti jo
1920-luvulla kokonaisvaltaisen tutkimuksen menestyksen osatekijöistä. Carnegien perustaman
Carnegie Foundation’in myöhempi tutkimustyö päätyi tulokseen, jonka mukaan menestyksen päätekijät ovat tieto, taito ja asenne. Näistä kolmesta asenne on merkitykseltään ylivertainen, ratkaisten 85 prosenttisesti menestytkö vai et. Siitä huolimatta, että tieto ja taito ovat tärkeitä, niiden merkitykseksi jää vain 15 prosenttia.
Lue koko blogi
Minä olen vastuussa

Petri Niskanen
24.10.2019
Kolme taikasanaa päivittäisen toiminnan ohjenuoraksi: MINÄ OLEN VASTUUSSA
Minä olen vastuussa oman tekemiseni tuloksista, perhe- ja ystäväpiirini ilmapiiristä, työyhteisöni
hyvinvoinnista, maamme ja tämän maailman huomisesta.
Elämme muutoksessa ja myllerryksessä. Epävakaa maailmantilanne johtaa pelkoihin poliittisessa päätöksenteossa, yritysten strategioissa ja investoinneissa, työyhteisöjen jokapäiväisessä toiminnassa, perheiden elämänsuunnittelussa ja yksittäisen ihmisen päässä.
Mitä uutta myynnissä on keksitty?

Pauli Vuorio
15.10.2019
Myyntimies, kouluttaja, ihmettelijä
Usein kuulee kysymyksen, että mitä uutta myynnissä on keksitty? Teknologisia ratkaisuja datan käsittelyyn ja myynnin apuvälineiksi: Ja vaikka mitä. Kyllähän näitä on keksitty ja käytössä.
Myyjän henkilökohtaiseen toimintaan ei ole luotu pitkään aikaan, kymmeniin vuosiin (jotkut puhuvat sadasta vuodesta) kovinkaan paljon sellaista, mitä ei olisi jo jossain oppaissa kauan sitten tai jonkun
toteuttamana käytetty. Hyvin usein myyjät ovat kuulleet tai tietävät, miten pitäisi toimia.
TÄMÄ YKSINÄÄN EI HYÖDYTÄ VÄLTTÄMÄTTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.
Reilukerhon retoriikkaa

Pauli Vuorio
15.10.2019
Myyntimies, kouluttaja, ihmettelijä
Monessa asiassa on yleistynyt retoriikka, jota nimitän provosoivasti kiihkouskovaisten retoriikaksi.Se on retoriikkaa, jossa luetaan ”vihollisen” sanomaa kuin piru raamattua. ”Vihollisia” ovat käytännössä kaikki, jotka eivät ole täsmälleen samaa mieltä paitsi sisällöstä, myös näkökulmasta, josta sisältö tuodaan esille. Vaikka kaikki olisi täydellistä näiden kahden osalta vihollisuuteen riittää se, että asian esittäjä on väärä, hän joko edustaa väärää oppikuntaa, väärää puoluetta tai ei syystä tai toisesta muutoin vaan pidä asian esittäjästä. Itseasiassa asian väärä esittäjä tekee yksinään jo ”äärivihollisen” ja sen takia sanomasta täytyy todistaa, että se on väärä.