Lisää kuumia liidejä hakukoneista

Vesku Nippala

5.3.2021

Kaikki myyjät rakastavat kuumia liidejä - yhteydenottoja niiltä käyttäjiltä, jotka aktiivisesti etsivät ratkaisua siihen mitä myyjällä on tarjota. Myyntityö on silloin paljon kevyempää ja päätyy huomattavasti todennäköisemmin kauppaan kuin kylmän soiton kautta saatu liidi.

Ostopolku alkaa nykyään aika usein Googlesta. Oli toimiala mikä tahansa, niin asiakkaat ovat niitä samoja ihmisiä, jotka ovat tottuneet löytämään vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen Googlesta. Siksi nettisivuista kannattaa tehdä automaatti, joka generoi myyjille kuumia liidejä.

Tiedätkö kuinka hyvin yrityksesi näkyy hakukoneissa – siis tiedätkö oikeasti? Tiedätkö kuinka paljon hakukoneista tulee kävijöitä sivuillesi? Entä onko sinulla käsitystä kuinka hyvin kilpailijat ovat siinä onnistuneet ja kuinka iso potentiaali hakukonenäkyvyydessä oikeasti piilee?

Millä hakusanoilla pitäisi näkyä?

Reitti hakukoneesta myyntiputkeen voi alkaa monella erityyppisellä hakusanalla. Esimerkiksi mainostoimiston on toki tärkeä näkyä hakusanalla ”mainostoimisto”. Usein potentiaalinen asiakas etsii kuitenkin suoraan jotakin tuotetta tai palvelua - esimerkiksi hakusanalla ”logon suunnittelu”. Toisaalta monesti asiakas aloittaa haun etsimällä ratkaisua ongelmaan - esimerkiksi hakusanalla ”jäätynyt putki” tietoa etsivä käyttäjä voisi olla hyvin kiinnostunut ostamaan putkimiehen palveluita heti saatuaan kaipaamiansa perustietoja polttavasta ongelmastaan. Hakukoneoptimointiprojektin alussa tehdäänkin aina ensin hakusanatutkimus, jossa kartoitetaan monipuolisesti relevantit hakusanat, joilla aiotaan pyrkiä näkymään hakukoneissa.

Joskus kuulee hakukoneoptimointia tarjottavan siten, että asiakasyritys saa valita 1-5 hakusanaa, joita optimoidaan. En ymmärrä ollenkaan tällaista lähestymistapaa asiaan. Vaikka kyseessä olisi pieni paikallinen yritys, joka on erikoistunut tasan yhden asian tekemiseen, niin sivusto voisi olla järkevää saattaa näkymään jopa kymmenillä relevanteilla hakusanoilla. Puhumattakaan siitä, jos tuotteita ja palveluita on paljon. Varsinkin laajan tuotevalikoiman verkkokaupoilla relevanttien hakusanojen määrä nousee ihan erilaiseen mittakaavaan. Esimerkiksi asiakkaani Luurinetti.fi verkkokauppa (jolla on myös erillinen Omakuori.fi -sivusto) näkyy Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla noin 900:llä eri merkittävällä hakusanalla. Onneksi eivät ostaneet hakukoneoptimointia joltain, joka olisi keskittynyt vaikka viiden hakusanan optimointiin. Toki laajan nettisivuston hakukoneoptimoiminen on myös luonteeltaan erilaista kuin pienen sivuston optimointi.

Miten niillä hakusanoilla voidaan sitten näkyä?

Kun avainsanatutkimuksen pohjalta on päätetty millä hakusanoilla haluttaisiin näkyä hakukoneissa, voidaan aloittaa varsinainen hakukoneoptimointi. Usein tässä vaiheessa myös huomataan, että monista tärkeistä aiheista ei ole sivuilla ollenkaan edes sisältöä sivuilla. Tästä luonnollisesti seuraa tarve luoda uusia sisältöjä – on mahdotonta näkyä hakukoneissa sellaisilla hakusanoilla, joita vastaavaa sisältöä ei edes ole koko sivustolla. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä ja todelliset tulokset tulevat yleensä vasta pitkällä viiveellä. Mutta usein on mahdollista saada myös nopeasti tuloksia, kun tehdään oikeita asioita eikä yritetä ensimmäisenä päästä näkyville niillä kaikista eniten kilpailluilla hakusanoilla.
Kirjoittaja: Vesa Nippala, eLuotsi Finland Oy
Vesa on hakukoneoptimoinnin ja verkkoliiketoiminnan huippuasiantuntija Orivedeltä.