facebook jako

Myyntityö on tärkeää

Talouslehdissä ja mielipidekirjoituksissakin on jo tullut muutaman johtajan sanoma, että emme suinkaan elä viennistä vaan myynnistä. Totta, eihän edes vientiä ole ilman myyntiä. Myynti saakin onneksi entistä enemmän ansaittua arvostusta sillä onhan se kaiken hyvinvointimme edellytys.

Kun esittelemme ideaamme tai neuvottelemme mistä tahansa asiasta on siinäkin myyntiä mukana ja hyvistä myyntitaidoista on aina hyötyä myös sinulle, jonka tehtäviin ei varsinaisesti kuuluisikaan myyntityö.

Oikeastaan kaikessa on myyntityötä. Myyt itsellesi tai toisille asioita.

Myyntitaitoja voi kehittää

Amerikkalainen, nimeltään E. K. Strong, julkaisi jo vuonna 1925 käsitteet: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. Niitä harva myyjä hallitsee vieläkään.

Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia.

Se oli uutta noin 100 vuotta sitten. Vielä nykyäänkin jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään, eikä myymistä voi oppia. Kaikilla meistä on kuitenkin mahdollisuus kehittyä oppimalla, oli lähtötaso mikä hyvänsä.

Näitäkin asioita käymme läpi myyntikoulutuksissamme.

Myynnin peruspilari on tehdä oikeita asioita

Yhä uudelleen ja uudelleen näkee ja kuulee alan kouluttajien ja myyntiammattilaisten sanomana: Miksi myyntialalla työntekijöiden vaihtuvuus on suuri ja alkuinnostuksen jälkeen useista myyjistä tulee näkymättömiä ja arkoja? Miksi myyjä ei päässyt tavoitteisiin ja hyviin tuloksiin?

Tänä päivänä mahdollisuuksia on kenties enemmän kuin koskaan valita miten tekee asiat parhaiten. On todella tärkeää tehdä oikeita asioita oikeaan aikaan. Hyvä myyjä on myös ajankäytön hallinnan ammattilainen.

Myynti vaatii kovaa työtä teet sitä miten tahansa. Oikotietä onneen ei edelleenkään ole.


Myyjän täytyy tehdä mitä myyjän täytyy tehdä

Yleisimpiä myyjän kehitetttäviä kohteet ovat kuunteluhalu, kuuntelutaito, kaupanpäätöstaidot, asenne muutoksiin sekä luovuus ja oikeiden valintojen tekeminen.

Myyjän tehtävänä ei suinkaan ole puhua asiakastaan ympäri, vaan saada hänet vakuuttuneeksi hyödyistä. Myyjän tehtävänä on myös palvella asiakasta ja tavoitteena on aina antaa enemmän mitä lupaa.

Maailman kenties kuuluisin myyntikouluttaja Brian Tracy ihmettelee, miksi moni myyjä on häpeissään siitä, että on myyjä. Luullaan myyjän ammatissa toimimisen liittyvän siihen, ettei muuta työtä ole saanut.

Vaikka sinulla ei olisikaan mitään myyntitaitoja ja uskot, että pystyt oppimaan ne – olet oikeassa.

Huippumyyjät etsivät ja näkevät mahdollisuuksia ja keskittyvät niihin. Parhaimmillaan he pystyvät käsittelemään asiakkaan pahatkin vastaväitteet ostosignaaleina ja silti he eivät tyrkytä.

Toteutamme aktiivisen henkilökohtaisen myyntityön koulutuksia sekä avoimina tilaisuuksina, että erikseen tilauksestasi. Lue lisää täältä, tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!

Pyydä koulutustarjous: Pauli Vuorio puh 050 570 8163 pauli.vuorio@powercompetence.fi